Ysitietä ei voi unohtaa – se kaipaa nopeasti kunnostusta

Kati Pääkkönen 06.11.2017 16:34 | Lähetä palautetta artikkelista
Ysitie on Tampereen päässä ruuhkaisin Suomen kaksikaistatie. Liikennemäärät Tampereen ja Oriveden välillä ovat päivittäin niin isoja, että ne aiheuttavat jatkuvia välitysongelmia. Kuolonkolareitakin on viime vuosina ollut useita. Toistuvista ongelmista huolimatta tieosuus ei ole vieläkään saanut rahoitusta. Samaan aikaan paljon hiljaisemmille väylille rahoitusta on silti vuosien saatossa herunut.

Viime viikon lehdessä oli juttua ysitiestä, joka on Suomen ruuhkaisin kaksikaistatie Tampereen päässä – ja yksi ruuhkaisimpia Suomessa. Autoja on päivittäin Tampereella noin 22 000. Yleissuunnitelma tien parantamiseksi on jo kymmenen vuotta vanha.

Kuntien lausunnoissa, joita ely-keskukselle on annettu elokuun lopussa, korostuvat myös Oriveden ja Juupajoen suunnalla ysitien tukkoisuus ja nopea parannustarve. Tien huono kunto ja toistuvat välitysongelmat syövät jo alueen elinvoimaa.

– Kun katsotaan puhtaasti liikennemääriä Tampereen ja Oriveden välillä, rahoituksen pitäisi olla selvä. Pienempien liikennemäärien väylillekin rahoitusta on viime vuosina osoitettu. Ely-keskushan ei tietenkään vastaa edunvalvonnasta, sanoo Pirkanmaan ely-keskuksen liikennejärjestelmäyksikön päällikkö Harri Vitikka.

Tampereen kauppakamari jätti ysitien ulkopuolelle, kun se listasi Pirkanmaan elinkeinoelämälle merkittävimpiä liikennehankkeita parlamentaariselle liikennetyöryhmällekin pohdittavaksi.
Miksi ysitie jäi listauksesta pois, Tampereen kauppakamarin apulaisjohtaja Markus Sjölund?
– Omassa edunvalvontasuunnitelmassamme olemme kyllä pitäneet ysitien nelikaistaistamistarvetta Tampereen ja Oriveden välillä vahvasti esillä.

Kansanedustaja Arto Pirttilahti (kesk) Mänttä-Vilppulasta sanoo pitävänsä esillä rahoitustarvetta ysitien kehittämiseksi.
– Tämä on pitkäjänteistä vaikuttamista eikä yksi mies kesää tee. Olen keskustellut kyllä ysitiestä liikenneministeri Anne Bernerin kanssa.
Pirttilahti ei kiellä, etteikö rahanjaon perusteiden tulisi olla enempi liikenteellisiä kuin poliittisia.

Orivesi ja Kangasala ovat myös yhdessä pohtineet ysitien varren elinkeinoelämän ja liikenteen kehittämistä. Pro ysitie -yhdistyksessä Orivesi on myös mukana.

– Rahoituksen saaminen ysitielle olisi nyt se kaikkein tärkein asia, kiteyttää Oriveden kaupungin elinvoimapäällikkö Otto Härkönen.

Lue laaja juttu kokonaisuudessaan ysitiehen liittyen Oriveden Sanomien 1.11. lehdestä.