Vanhat autot kisaavat leppoisasti tosissaan

Juha Jäntti 04.10.2018 15:21 | Lähetä palautetta artikkelista
Rami Suomisen Daihatsu Charaden sisustus on karun pelkistetty. Autossa on vain kuskin penkki, koska rallisprint-kisassa ei saa olla kartanlukijaa mukana.

Historic Rallisprint -sarjan voitto tuli tänä vuonna Lylyyn. Rami Suominen ajoi tasaisesti hyvän kauden vuoden 1990 Daihatsu Charadellaan. Mestaruus ratkesi päätöskisassa Hämeenkyrössä toissa sunnuntaina.

Lähtö sarjaan tapahtui melkolailla harjoittelumielellä. Alkutalven kahdesta ensimmäisestä kisasta tuli luokka voitto, ja mielikin hiukan muuttui moisen salama-avauksen jälkeen.

– Silloin sanoin tiimiläisille, että kolmen parhaan sakkiin tavoitellaan, Suominen kertoo.

Kauden kuudessa osakilpailussa huonoin sijoitus olikin kolmonen. Suominen keräsi pisteitä tasaisen hyvin kaikista kilpailuista. Muissa luokissa kärkipään kuskit ajoivat enemmän ristiin, mikä verotti koko pistesaalista.

Huoltotiimi saa Suomiselta kehut erityisesti päätöskisan urakoinnistaan. Auton moottori hajosi harjoituksissa, ja kisaan piti saada auton nokalle uusi kone.

– Onneksi meillä oli varamoottori olemassa. Mutta kyllähän siinä porukka teki tiukasti hommaa, jotta saimme auton kuosiin ja kisaan mukaan.

Yksittäinen rallisprint-suoritus on tiukka ”rykäisy”, jossa pienikin virhe voi viedä sijoituksissa alaspäin. Erot ajajien kesken ovat usein vain sekunteja ja niiden kymmenesosia. Vauhtia pitää olla, mutta myös tarkkuus on tarpeen.

– Jokainen mutka ja jarrutus näkyy tuloksissa. Kuljettajan pitää pystyä keskittymään suoritukseensa sataprosenttisesti koko kisan ajan.

Lue lisää Rami Suomisen kuulumisista ja suunnitelmista 3.10. ilmestyneestä numerostamme.