Uudenlainen rekrytointitapahtuma huipentuu torstaina Tampereella

Oriveden Sanomat 13.03.2017 14:41 | Lähetä palautetta artikkelista
Ammattilaiset Areenalla - työnhakukampanjan myyntitiimi on kontaktoinut kahden kuukauden aikana lähes 600 pirkanmaalaista kasvuyritystä. Yhteydenotoissa on kaivettu esiin piilotyöpaikkoja ja kutsuttu yrityksiä rekrytointitapahtumaan, joka on 16.3. TalentSpace-tilassa Finlaysonilla.

Pirkanmaalaisten työnhakijoiden organisoima Ammattilaiset Areenalla -rekrytointitapahtuma huipentuu torstaina 16. maaliskuuta kello 12–16 TalentSpace-tilassa Finlaysonilla.

Tapahtumassa on mukana 80 työnhakijaa, lähes 80 erikokoista kasvuyritystä eri toimialoilta ja useita kehittämisorganisaatiota, joilta yritykset saavat tietoa työllistämisen tukirahoituksista. Lisää yrityksiäkin mukaan vielä ehtii.

Rekrytointitapahtuma on kaksi kuukautta kestäneen Ammattilaiset Areenalla -työnhakukampanjan huipentuma, jossa on työnhakijoiden esittäytymisten lisäksi ohjelmassa paneelikeskusteluja. Esimerkiksi kello 13 areenalle nousee neljä yritystä, jotka keskustelevat rekrytoinnin haasteista ja hyvistä käytännöistä.
– Yrittäjien lisäksi paneeleissa keskustelevat työnhakijat kello 14 ja paikalliset kehittäjätahot kello 15. Keskustelut kestävät noin 10 minuuttia. Ohjelman pääosassa ovat työnhakijoiden ja yritysten kohtaamiset, kertoo Mikko Korpela Business Arena Oy:stä, joka on yksi kampanjan toteuttajista.

Kampanjassa on toiminut talkoovoimin 80 työtä etsivää myynnin, markkinoinnin, henkilöstöhallinnon ja projektijohtamisen ammattilaista. Heihin on voinut tutustua kahden kuukauden ajan osaajagalleriassa osoitteessa: bit.ly/pirkanmaanosaajat.

Viime vuonna kolmannes 80 työnhakijasta työllistyi vastaavassa kampanjassa Iisalmessa. Tampereella odotetaan yhtä hyviä tuloksia. Kampanjan aikana on työllistynyt tähän mennessä jo kymmenen henkilöä. Kampanja on kuntamarkkinoinnin SM-palkittu nopean vastineen toimenpideohjelma, joka on suunnattu aktiivisen työnhaun vauhdittamiseksi.

Kampanjan aikana työnhakijoista ja kampanjan toteuttajista koostunut tiimi on kontaktoinut lähes 600 kasvuyritystä. Kontakteissa on kaivettu esiin etenkin kasvuyritysten piilotyöpaikkoja.
– Ei tarvitse olla avointa työpaikkaa, jotta voi osallistua. Kasvuyritykset voivat etsiä osaajia myös lähitulevaisuuden tarpeitaan silmällä pitäen. Toisaalta tämä on myös areena hedelmällisille kohtaamisille niille yrityksille, joille rekrytointitarve tuntuu epämääräiseltä. Tiedetään, että kasvamiseen tarvitaan lisää tekijöitä, mutta ei osata täysin kuvata sitä, millaisia osaajia etsitään, toteaa Korpela.

Ylöjärveläinen 3D-tulostuksen asiantuntijayritys 3DSTEP on tapahtumassa mukana paneelikeskustelussa sekä etsimässä kokeneita ammattilaisia, jotka yritys itse voi täsmäkouluttaa työhön. Reippaasti kasvava yritys etsii sopivia kandidaatteja aktiivisesti koko ajan.
– 3D-tulostus on niin uutta teollisuutta, että riittävän syvää alan koulutusta ei Suomessa ole ja sen vuoksi myöskään alan ammattilaisia ei ole. Rekrytoitavan henkilön lähtötietojen ja innostuksen pitää kuitenkin olla korkealla, jotta hän pääsee työhön kiinni viikoissa, kertoo toimitusjohtaja Pekka Ketola.
– Etsimme myös yrittäjähenkisiä tekijöitä, jotka haluavat luoda uutta liiketoimintaa ja samalla itselleen työpaikan, vinkkaa Ketola.

Tapahtumassa on mukana myös kehittämisorganisaatioiden edustajia, jotka auttavat yrityksiä löytämään rahoitusinstrumentteja työllistämiseen. Ihanteellisessa tapauksessa tapahtumasta löytyvät sekä osaaja että rahoitus, josta yritys saa tukea uuden työntekijän palkkaamiseen.
Kampanjan toteuttajia ovat Pirkanmaan TE-toimisto, Tampereen kaupunki, TreStart ja Business Arena Oy.