Missä teatterimiehet?

Oriveden Sanomat 08.05.2019 21:06 | Lähetä palautetta artikkelista

Teattereilla menee nykypäivänä Suomessa melko hyvin. Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2017 lähes puolet naisista oli käynyt teatterissa, kun taas miehistä vajaa kolmannes. Ei ole uutinen, että tyypillisin kulttuurin ja teatterin kuluttaja on keski-ikäinen korkeasti koulutettu nainen.
Teatteriyleisöä on riittänyt myös Orivedellä. Tarjonta on lisääntynyt, ja nyt yleisöllä onkin valittavanaan useita erityyppisiä teatterielämyksiä maalis-huhtikuun aikana Oskon kurssien päättymisen myötä. Kesällä tarjolla on myös kesäteatteria.

 

Hyvin selkeästi on ollut havaittavissa, että keski-ikäiset naiset ovat täällä meilläkin aktiivisimpia teatterissa kävijöitä. Usein mieskatsojat ovat oman tulkintani ja kokemuksen mukaan teatterissa seuralaisina, houkuteltuina, pakotettuina tai kuskin ominaisuudessa naiskatsojan mukana. Hyvä niinkin. Teatterikärpänen voi nimittäin puraista yllättäen ja odottamatta, mutta tuskin kuitenkaan kotisohvalla.
Hauska ja hyvin kuvaava kommentti tuli eräältä ”seuralaismieheltä” Tee Teatterin Osittain perkaamaton mansikkamaa -esityksen jälkeen: ”nyt mä ymmärrän, miksi ihmiset käyvät teatterissa!”.

 

Vielä vaikeampaa kuin saada houkuteltua miehiä teatteriyleisöön, on saada heitä innostumaan teatterin tekemisestä. Harvassa ovat ne miehet, jotka meidänkään kylillä uskaltautuvat nousemaan itse näyttämölle.
Jos ajatellaan, että teatteri on oikeastaan ollut alun perin täysin miesten huvittelua, niin tuntuu oudolta, miksi nykymies ei innostu harrastajatasolla teatterin tekemisestä. Historiasta tiedämme, että antiikin Kreikan teatterissa miehet näyttelivät kaikki roolit, eikä naisilla ollut näyttämölle mitään asiaa.
Naiset saivat sentään olla yleisönä yhdessä orjien kanssa. Tietysti 2500 vuotta sitten naiset olivat paljon alisteisemmassa asemassa miehiin nähden ylipäätään, mutta mikä selittää sen, että teatteri vetää nykypäivänä enemmän naisia kuin miehiä?
Teatteri on aina ollut osallistumista. Yleisön rooli on tärkeä ja välttämätön. Jos yleisöä ei ole, ei ole myöskään teatteria.
Katsojatilastojen mukaan teattereilla ei ole koskaan mennyt niin hyvin Suomessa kuin nyt. Katsojia riittää, kriitikot ylistävät, koulutus on korkeatasoista. Yleisö myös vaatii korkeatasoisia esityksiä.
Monet tutkimukset osoittavat, että teatteriharrastus lisää hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä. Itseilmaisun väylänä teatteri on monipuolista, sopivan haastavaa ja todella hauskaa. Luulisi kelpaavan vaativammallekin. Tervetuloa harrastamaan mies, nainen ja muun sukupuolinen. Tule sellaisena kuin olet!

 

Outi Söderholm

Kirjoittaja on Tee Teatterin opettaja, ohjaaja ja käsikirjoittaja.