Miksi edes pitäisi olla niin itseohjautuva?

Anne Kotipuro 17.12.2018 14:25 | Lähetä palautetta artikkelista

Olen ihmeissäni. Uusi opetussuunnitelma puhuu entistä aktiivisemmasta ja itseohjautuvammasta oppilaasta. Unelmaoppilas on kaiketi itseohjautuva ja omatoiminen oppija, joka itse ottaa vastuuta. Lisäksi hän tietysti ottaa leikiten haltuun digitaalisuuden ja ilmiöoppimisen. Huh heijaa.
Sama mantra on osittain levinnyt jo varhaiskasvatukseen. Sielläkin lasten pitäisi yhtäkkiä olla jotenkin kauhean omatoimisia. Kyllä, sielläkin puhutaan entistä aktiivisemmasta ja omatoimisemmasta lapsesta. Miksi ihmeessä? Mikä näitä suunnitelmien laatijoita oikein vaivaa? Jollekin on selvästi iskenyt paniikki. Hei, älylaitteiden aikana yhteiskunta muuttuu niin hurjaa vauhtia, että lastenkin on muututtava. Tähän vieläpä tunnutaan uskovan suorastaan lammasmaisesti. Kun joku ”viisas” sanoo, näin sen täytyykin olla.

Mitä huonoa on vanhassa varhaiskasvatuksen toimintaympäristössä tai perinteisessä opettajalähtöisessä opetuksessa? Eikö opettajien tehtävä muka enää olekaan opettaa?
Lisäksi helposti niitä, jotka kritisoivat ihan aiheesta uutta ilmiölähtöistä opetustapaa, pidetään jotenkin taantumuksellisina – ihmisinä, jotka ovat jotenkin pudonneet kärryiltä tai ainakin uhkaavat pudota.
Mielestäni on sivistymättömyyden huippu, jos ilmiöopettamiseen hurahtaneet eivät ehdi luetuttaa oppilaillaan yhtä ainoaa perinteistä kirjaa lukuvuoden mittaan. Tällaiseenkin olen törmännyt. Aineita sekoitellaan toisiinsa niin, ettei missään tunnu olevan enää päätä eikä häntää, eikä kukaan varsinkaan opi kunnolla mitään.

Suomi porskutti vielä 2000-luvun alussa oppimistuloksissa Pisa-vertailujen kärkipaikoilla maailmanlaajuisesti. Sittemmin on tapahtunut selkeä käänne heikompiin tuloksiin. Helsingin yliopistossa haluttiin alkaa tutkia, mistä moinen notkahdus johtuu eli mikä heikentää 15-vuotiaiden oppimistuloksia.
Tutkimusta tehneen psykologian tohtorin Aino Saarisen mukaan heikompiin oppimistuloksiin ovat johtaneet juuri digitaalisuuden ja ilmiöoppimisen lisääminen.
Digilaitteiden käytön pitäisi koulussa olla väline kohti parempaa oppimista. Nyt liian usein käy niin, että niiden käytöstä itsessään on tullut päämäärä.
Jotta oppimista voi tapahtua, pitää pystyä keskittymään opeteltavaan asiaan ja prosessoida opittua. Jos pitää keskittyä johonkin muuhun tekemiseen, kuten digilaitteen käyttöön, oppiminen voi herpaantua.

Ilmiöoppimisessa vastuu oppimisesta siirretään entistä enemmän oppilaalle. Ei voi mitenkään vaatia, että jo 11-vuotias lapsi osaa itse suunnitella, mitä hänen pitäisi oppia ja mistä ja miten hakea uutta tietoa. Mielestäni on suorastaan heitteillejättöä, jos lapsi jätetään yksin selviytymään saatavilla olevan valtavan tietomäärän kanssa.
Ilmiöoppimisen käyttöä on perusteltu sillä, että se tasaa eri perhetaustoista tulevien oppimistuloksia. Tutkimus osoitti, että on käynyt juuri päinvastoin. Heikot oppilaat pärjäsivät entistä heikommin.
Huolestuttavaa on, jos kysymys ei ole enää siitä, oppiiko lapsi jotakin ainetta vai ei, vaan siitä, selviääkö hän niissä olosuhteissa, joissa oppiminen tapahtuu.
Kuitenkin yksi on varmaa: ihmisaivojen tapa oppia ei ole muuttunut miksikään 20 vuodessa. Vielä 2010-luvun 15-vuotiaiden keskuudessakin Pisa-tutkimuksissa perinteinen opettajalähtöinen opetus oli yhteydessä parempiin oppimistuloksiin. Mitä tästä siis voidaan päätellä? Opettaja on onneksi yhä se, jolta oppi parhaiten päähän jää.

Kati Pääkkönen